Mint a neve is mutatja, az iskolaérettség egy folyamat vége, ami nem biztos, hogy a gyermek 6. születésnapjára következik be. Az almafán sem egyszerre érik be az összes termés, van amelyik előbb, van amelyik később. Így van ez a gyerekeknél is. Általában a lányok előbb érnek, mint a fiúk.
Az iskolaérettségnek 38 kritériuma van. Kevés az a gyerek, aki a 6. születésnapjára teljesíti mindet. A szülők és a pedagógusok segítségével azonban támogatni lehet ezt a folyamatot. Fontos, hogy a szülők figyeljenek gyermekükre, hiszen az ő döntésükön és felelősségükön is múlik, hogy gyermekük hogyan veszi majd az iskolai akadályokat. Meghatározó lesz tanulmányaik során, hogy mennyire volt sikeres a kezdés. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani.
Fizikai érettség
Az iskolaérett gyermek kb. 110 cm magas és 18 kg. Ahhoz, hogy a gyermek elbírja a táskáját és fizikailag is bírja a terhelést, ekkorának kell(ene) lennie, bár vannak akik kisebbek ennél. Őket nagyon megterheli az iskolai lét, az ott eltöltött 6-8-10 óra, ez pedig ronthatja a teljesítményüket. 6 éves korban kezdődik meg a fogváltás, ami az érettség egyik jele.
Kognitív érettség
Az írás, olvasás, számolás, szövegértés elsajátításához fontos, hogy a csecsemő- és gyermekkor során kialakuljanak azok az idegpályák, amik az információ feldolgozásában szerepet játszanak. Fontos, hogy ezek az utak stabilak legyenek, és gyorsan haladjanak rajta az információk. Szintén fontos, hogy a gyermek mozgásfejlődéséből ne maradjon ki a kúszás/mászás. Ez egy fontos jel lehet a tanulási problémák megelőzésénél. Szükséges az ép látás, hallás, mert a pontos bemenet sokat jelent az új információk feldolgozásában és a megfelelő döntés meghozatalában.
A 6 éves „státusz” vizsgálaton történik a tájékozódó vizsgálat, de érdemes egy szemészeti és fül-orr-gégészeti, valamint hallás vizsgálaton is részt vennie az iskolába készülő gyermeknek.
A leendő elsősnek ismernie kell szűkebb környezetét: tudnia kell hogy hívják, hol lakik, mikor született. Jól kell tájékozódnia a térben: tudnia kell merre van jobbra, balra, előre, hátra, fenn, lenn. El kell tudnia helyeznie magát az időben: tudja felsorolni az évszakokat, a napokat, tudjon eligazodni közöttük.
A számok és betűk elsajátításához fontos az alak-háttér megkülönböztetése, a formák, alakok, színek felismerése és állandósága, a szem–kéz koordináció kialakulása. Az olvasásnál fontos a beszéd észlelése, a hangok megkülönböztetése, a hangok hosszúságának felismerése, izolálása. A szöveg értelmezésének alapja a megfelelő szókincs.
Szociális érettség
Tudjon a gyerek egyedül öltözködni, cipőt kötni. Lássa el magát. Tudjon alkalmazkodni a közösséghez, tudja elsajátítani és betartani a közösségi szabályokat. Legyen kitartó, végezze el a rábízott feladatokat. Nagyon fontos dolog a motiváció! Akarjon iskolába menni, fűtse őt a tudásvágy! Ha inkább a játék köti le a figyelmét, akkor még kérdéses az iskolakezdés!
Hogyan segíthet a szülő?
Olvasson minden nap mesét gyermekének!
A mesehallgatás érzelmileg is fontos a gyermek számára: többek között feldolgozza a félelmeit és belső képet alakít ki, (ami majd a szövegértésben lesz a segítségére). A tévé előtt ülés nem pótolja a meghitt perceket! Olvassunk folytatásos mesét, így megtudhatjuk, hogy emlékszik-e gyermekünk, hogy mi volt az előző napi történet, hol vesszük vissza a fonalat. Mondja el, mi történt előzőleg, így ellenőrizhetjük a szövegértését és gyarapítjuk a szókincsét, kifejezőkészségét.
Játsszanak közösen társasjátékot!
A szabályok betartása, a monotónia és kudarctűrés fontos jelzések lehetnek. A dobókockán a pöttyök felismerése is jelzés értékű, ne kelljen minden alkalommal megszámolni. Tud-e annyit lépni, amennyit dobott, össze tudja-e hangolni a beszédét a mozgással.
Süssenek együtt!
Minden gyerek szívesen segít a konyhában. A kezek megerősítéséhez sokat gyurmázzon, gyúrjon tésztát. Ez fontos lesz az írás elsajátításában. Legyen a gyereknek saját feladata, amivel hozzájárulhat a család életéhez. Terítsen meg, adjon a halaknak enni, párosítsa össze a zoknikat, stb.
Ha bizonytalan annak megítélésében, hogy menjen- e gyermeke iskolába, kérje ki a vele foglalkozó pedagógusok, esetleg egy független szakember véleményét! Vannak olyan gyerekek, akik motiváltak az iskolára, de részképesség problémájuk miatt nem felelnek meg a kritériumoknak.
Ha több dologban gyermekére ismert, jó helyen jár! Neki szánjuk iskola-előkészítős csoportunkat!
Kövess minket Facebookon is ! :) -> https://www.facebook.com/csillagjarohaz/?fref=ts